Als voormalig beroepsofficier bij de Landmacht volg ik met veel interesse dit televisieprogramma en ben ik fan van Ray Klaassens.
Een van de dingen die de kandidaten in dat programma leren is het toepassen van actie intelligentie. In situaties die je niet kent de juiste beslissing nemen op het juiste moment. Nadenken onder druk en actie intelligentie hebben om te schakelen binnen het veelal voorkomend geweldsspectrum in hun geval.
Nu is het werk van commando’s totaal niet te vergelijken met het werken in de automotive en er hangen niet direct levens van af maar er zijn toch ook wel een aantal parallellen te trekken. Commando’s hebben vaak in vijandelijk gebied te maken met onbekende situaties die zich kunnen voordoen. Ook in de automotive is sprake van veel onzekerheid over de toekomst en wat er op ons af komt. Wat gaat het agentuurmodel betekenen? Wat gaat die stortvloed van nieuwe Chinese automerken betekenen voor mijn business als gerenommeerd merkdealer van een al jarenlang bestaand merk? Hoe kan ik nog geld verdienen met elektrische auto’s die veel minder onderhoud behoeven? Waar haal ik nog goede mensen vandaan nu iedereen te maken heeft met schaarste aan personeel?
Je bewust zijn van je omgeving en blijven waarnemen zodat je de juiste beslissingen kan nemen geldt altijd en dus ook in de automotive. Ik wil dan niet zozeer spreken van actie intelligentie als wel van werkintelligentie. Maar dat vereist ook actie. Het zoeken naar de juiste balans in het gebruiken van menselijke intelligentie en kunstmatige intelligentie (AI) bij het verbeteren van werkprocessen bijvoorbeeld. Werkintelligentie behelst een gezond werkende balans tussen menselijke en kunstmatige intelligentie om accuraat en efficiënt het werk in de organisatie te analyseren, begrijpen, monitoren en te verbeteren.
In veel automotive bedrijven is daar echt nog werk aan de winkel. Hoeveel (relatief simpel) repeterend werk in het administratieve bestelproces van een auto wordt in jouw bedrijf al volledig geautomatiseerd uitgevoerd? Zodat je mensen zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn, klantcontact, communiceren, creativiteit gebruiken bij verkoop, zich verdiepen in de klant maar ook in hoe succesvolle verkopers werken. Leren van elkaar en als verkoopteam samen beter te worden. Die ruimte creëer je door vandaag nog te besluiten het morgen anders te gaan doen en zoveel mogelijk repeterend administratief werk te automatiseren.
Wij kunnen je in ieder geval vertellen hoe we dit bij andere autodealers hebben aangepakt. Neem contact met ons of stuur mij direct een e-mail rob@docbase.nl.