“Na een lange carrière bij allerlei softwarebedrijven besloot ik twee-en-half jaar geleden om zelf ondernemer te worden. Via de Interface groep heb ik mij aangesloten bij DocBase. Een mooi softwarebedrijf dat ook nog actief is in de automotive markt. De kans om mijn grote passie voor auto’s te combineren met ondernemerschap. Met DocBase ondersteunen wij autodealers bij het automatiseren en optimaliseren van hun administratieve processen. Bij de verkoop van een auto krijg je te maken met veel documenten die wel allemaal in het dossier moeten komen. We hebben geteld dat dit gemiddeld 40 verschillende documenten zijn en die komen allemaal weer uit verschillende systemen. In het tijdperk van AI is het absoluut niet meer nodig dat organisaties nog handmatig dossiers invullen.” Aan het woord is Alexander Molhuysen – Commercieel Directeur bij DocBase. In dit blog vertelt Molhuysen wat zijn drive is en hoe DocBase het werk van autodealers makkelijker en vooral leuker maakt.
“Na mijn rechtenstudie aan de Rijksuniversiteit Groningen ben ik letterlijk het bedrijfsleven ingerold. Bij diverse softwarebedrijven deed ik onder andere ervaring op in geografisch informatiesystemen (GIS), New Business Development, Management, B2B en Business Development. Daarnaast was ik altijd al gek op auto’s. Vooral de klassiekers uit de jaren tachtig. Hoe mooi is het dat ik nu bij dealers op bezoek ga waar altijd wel een old timer in de showroom staat te pronken. Niet alleen de auto’s zelf, ook de verhalen erachter intrigeren me. Geschiedenis, beleving en emotie zijn vaak gespreksonderwerpen onder autoliefhebbers. Natuurlijk, nieuwe auto’s zitten vol met fantastische technologische innovaties, maar de klassiekers hebben een mooi verhaal. Autobedrijven als Van Mossel hebben die passie ook. Op het hoofdkantoor in Waalwijk staat van elk merk de mooiste auto. Voor liefhebbers zoals ik echt een walhalla, ga dan maar eens kiezen welke auto je favoriet is.”
Molhuysen praat graag over zijn passie voor auto’s: “Zelf ben ik gek van de Saab 900 cabrio. Als ik daarin rond rijd krijg ik zoveel leuke reacties van mensen. Het is dan ook een prachtige auto, die wij niet voor niets hebben gekozen als onze bruidsauto.
En zo heeft iedereen wel een herinnering bij een bepaalde periode in zijn of haar leven en de auto die daarbij hoort. Oldtimers rijden is prachtig maar ook heel kostbaar en 99% van de tijd staat hij stil. Dat kan anders, dacht ik.
Zo heb ik samen met een paar vrienden een bedrijf opgericht dat het mogelijk maakt voor mensen om een tijd in hun favoriete Oldtimer te rijden. Mobility as a Service voor klassieke auto’s. Dus wel de lusten en niet de lasten.”
“Ik geloof dat de toekomst echt gaat veranderen. Eigendom is van ondergeschikt belang. Gebruik, efficiency en duurzaamheid gaan een belangrijke rol spelen. We hebben een klein voertuig nodig voor in de stad, ruim en sterk om te verhuizen, luxe en snel voor een rondje Autobahn”, voorspelt Molhuysen. “Vroeger regelden dealers alles vanuit hun vestiging. Inkoop, verkoop, aftersales, voorraadbeheer, werkplaats en administratie. De aankoop van een auto staat centraal. Dat is in rap tempo aan het veranderen. Technologie gaat mogelijk maken dat mobiliteit op maat wordt aangeboden en via de app met een druk op de knop is alles geregeld. Daar gaan wij als technologiebedrijf op inspelen en zo worden wij een partner van alle dealerbedrijven. Zij zijn en blijven de retailspecialisten en zullen deze markt gaan bedienen
“Het DocBase platform ondersteunt autodealers bij het succesvol digitaliseren, beheren en ontsluiten van data. Processen worden geautomatiseerd en geoptimaliseerd, Systemen worden met elkaar verbonden waardoor dossiers en documenten vanaf elke locatie gevuld worden en direct digitaal beschikbaar zijn. Dat doen we al in Nederland, België en Denemarken. We zijn inmiddels ook in Kopenhagen bezig en het is onze missie om in heel Europa een toonaangevende softwareleverancier te zijn die met het slim beheren, verrijken en gebruiken van data de automotive industrie de toekomst instuurt.”
Als je een autodealer vraagt wat het leukste is aan zijn vak, hoor je dingen als: “Met klanten bezig zijn. Alle ins & outs van een auto kennen en die dan goed overbrengen in een verkoopgesprek. Vertrouwen winnen door transparant en oprecht te zijn. Een mooi servicecontract afsluiten bij de verkoop of lease.” Wat je nooit hoort is: “Lekker de hele papierwinkel regelen in zoveel verschillende systemen.” DocBase helpt met het digitaliseren en automatiseren van documentstromen. “Denk aan offertes, taxaties, financiering, RDW-aan- en/of afmeldingen, calculaties.”
Wil je meer weten over de toegevoegde waarde van DocBase? Neem dan geheel vrijblijvend contact op voor een verkennend gesprek.
Alexander Molhuysen
Commercieel Directeur