AI, Artificiële(kunstmatige)Intelligentie, is geen hype die vanzelf weer verdwijnt. Zeker niet in de automobielindustrie. Het is een blijvende kracht die het verschil kan maken, mits het op de juiste manier wordt ingezet. Dit is een belangrijke boodschap die we willen overbrengen. Het betekent echter wel dat we soms oude denkpatronen moeten loslaten en openstaan voor nieuwe manieren van werken. Laten we dit illustreren aan de hand van een voorbeeld:
Van jongs af aan leren we om te zoeken (denk aan het spelletje verstoppertje) en om onze spullen op te ruimen en te ordenen. We creëren structuur om dingen te kunnen vinden, een gewoonte die we dagelijks voortzetten in de mapstructuur van programma’s zoals Microsoft Windows. Deze ordening helpt ons om informatie te vinden wanneer we die nodig hebben. Het is een aangeleerd gedrag dat we ons eigen hebben gemaakt. Hoewel het centraliseren van informatie belangrijk is, is deze benadering niet per se vernieuwend of grensverleggend. Waar het werkelijk om draait bij AI in de context van documenten en informatie, is het volgende:
Anders werken betekent in veel gevallen dat accountmanagers in de automotive industrie niet langer hoeven te zoeken of te vinden. Dit is wat AI mogelijk maakt. Als commerciële medewerker krijg je de informatie, die je op een specifiek moment tijdens het verkoopproces nodig hebt, automatisch aangereikt door je slimme AI-assistent. Je hoeft er niet over na te denken. Als er iets over het hoofd wordt gezien (iets wat gewoon menselijk is) krijg je automatisch een herinnering, want een computer vergeet nooit en slaapt nooit.
Zowel aan de input- als outputzijde zijn er tal van AI-toepassingen actief in de automotive industrie. Voor diverse autodealers heeft de combinatie van DocBase met aparte scan- en herkenning software als input management platform bijvoorbeeld al geleid tot aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie. Het systeem herkent automatisch de inhoud van documenten binnen een verkoopdossier, waardoor de stapel documenten als één geheel kan worden gescand en de afzonderlijke delen op vooraf bepaalde locaties worden opgeslagen. Meer details hierover vind je in de bijbehorende casestudy, die je op deze pagina kunt downloaden. De eenvoud en het gemak zijn de aspecten die door hun medewerkers enorm worden gewaardeerd.
Op het gebied van output speelt AI ook een belangrijke rol, met behulp van verschillende ‘If this, then that’-scenario’s, ook wel bekend als business rules. Stel je bijvoorbeeld voor dat een auto wordt afgeleverd bij de dealer; de desbetreffende klant ontvangt automatisch een bericht op basis van het klantnummer. Zo eenvoudig kan het zijn. Repeterende taken kunnen vrijwel altijd worden geautomatiseerd. Het handmatig e-mailen van berichten naar klanten blijkt in de meeste gevallen overbodig te zijn.
Als we van jongs af aan hebben geleerd om te zoeken en te vinden, is het dan mogelijk dat we informatie op te veel plaatsen opslaan uit angst om iets te verliezen? Wij geloven van wel. Daarom is onze ambitie om zoveel mogelijk informatie vanuit één systeem aan te reiken, waar zowel accountmanagers als klanten tevreden van worden. Het draait om het creëren van een naadloze ervaring, waarbij informatie automatisch wordt aangereikt, en zo het leven en werken van iedereen in de automotive industrie gemakkelijker en productiever maakt. AI is er, en het verandert de manier waarop we werken en met elkaar communiceren, zonder dat we het altijd in de gaten hebben…